[ RadSafe ] Another British article trashing Bruce Busby claims and actions

Stewart Farber SAFarber at optonline.net
Mon Dec 12 01:35:50 CST 2011

A publication in Britain called "Today" published an article on Dec. 10th
about  efforts by anti-nuclear activists to subvert the supposed debate over
energy options. See:




The above article link discusses a number of issues concerning anti-nuclear
power activists including what the author writes are baseless statements by
Dr. Bruce Busby and Dr. Helen Caldicott, who has made a career for over 30
years presenting nonsensically unscientific claims about radiation issues.


Related to Radsafe,  it is important to remember that  Busby has completely
refused to answer any questions asked of him which would provide a shred of
evidence his actions regarding "Busby Laboratories" and the "Dr. Christopher
Busby Foundation for the Children of Fukushima" are not fraudulent.
Accordingly,  nothing he writes to RadSafe should be discussed until he
responds credibly to issues of possible fraud related to the entities to
which he has so prominently attached his name and solicited private


Quoting from the above link just published in the British publication

"A fortnight ago, the Guardian examined the work of a Dr Chris Busby. We
found that he has been promoting anti-radiation pills and tests to the
people of Japan that scientists have described as useless and baseless. We
also revealed that people were being asked to send donations, ostensibly to
help the children of Fukushima, to Dr Busby's business account in Wales. 

We found that scientists at the National Health Service had examined his
claims to have detected a leukaemia cluster in north Wales and discovered
that they arose from a series of shocking statistical mistakes. Worse still,
the scientists say, "the dataset has been systematically trawled". Yet Dr
Busby, until our report was published, advised the Green party on radiation.
His "findings" are widely used by anti-nuclear activists.

Last week in The New York Times, the anti-nuclear campaigner, Dr Helen
Caldicott, repeated a claim which already has been comprehensively
discredited: That "close to 1 million people have died of causes linked to
the Chernobyl disaster". 

The "study" on which it is based added up the excess deaths from a vast
range of conditions, many of which have no known connection to radiation, in
the countries affected by Chernobyl - and attributed them to the accident.
Among these conditions was cirrhosis of the liver. Could it have any other
possible cause in eastern Europe? 

Earlier this year, when I asked Dr Caldicott to provide scientific sources
for the main claims she was making, she was unable to do so. None of this
has stopped her from repeating them, or has prevented greens from spreading

Anti-nuclear campaigners have generated as much mumbo-jumbo as creationists,
anti-vaccine scaremongers, homeopaths and climate change deniers. In all
cases, the scientific process has been thrown into reverse: People have
begun with their conclusions, then frantically sought evidence to support



Stewart Farber, MS Public Health

Bridgeport, CT 06606

email: SAFarber at optonline.net



More information about the RadSafe mailing list